TAUTAN
Halliday dan
Hassan dalam Mohd Rashid Md Idris (2004) mendefinisikan tautan sebagai
ciri-ciri linguistik yang membantu menghubungkan satu tautan ayat sehingga
melahirkan suatu teks yang padu atau memperlihatkan tautan ayat sehingga
melahirkan suatu tesk yang padu atau memperlihatkan tautannnya. Tatabahasa
Dewan pula menyatakan tautan sebagai ciri wacana yang membawa keserasian
hubungan antara satu unsur linguistik dengan unsur linguistik yang lain dalam
sesuatu wacana untuk menghasilkan wacana yang lengkap.
Terdapat
beberapa tokoh yang membahagikan ciri-ciri runtutan. Beugrande dan Dressler
dalam Mohd Rashid (2004) membahagikan runtutan kepada enam, iaitu perulangan,
perulangan sebahagian, paralelisme, para frasa, bentuk pro dan elipsis.
Halliday dan Hassan dalam Henry Guntur Tarigan pula membahagikan tautan kepada
pronomina, substitusi, elipsis, konjungsi dan leksikal. Melalui pendapat tokoh
di atas, ciri-ciri runtutan boleh digolongkan kepada tiga golongan, iaitu
semantik, leksikal dan sintaksis.
RUNTUTAN
Runtutan
bermaksud koheren. Webster dalam Tarigan menyatakan koheren, adalah hubungan
yang sesuai atau ketergantungan antara satu sama lain yang rapi, beranjak dari
hubungan-hubungan alamiah bahagian-bahagian atau hal-hal satu sama lain,
seperti bahagian-bahagian wacana atau argumen-argumen suatu rentetan penalaran.
Sanat Md Nasir dalam Mohd Rashid pula mendifinisikan runtutan sebagai susunan
fikiran ayat secara logik atau kualiti kefahaman tentang sesuatu. Secara
kesimpulannya, runtutan dapat difahami sebagai kaitan sesuatu ujaran secara
logik bagi memberi kefahaman kepada pembaca.
Menurut F. J
Angelo dalam Tarigan, koherensi atau runtutan terbahagi kepada penambahan,
rentetan, kata ganti diri, pengulangan, sinonim, keseluruhan dan bahagian,
kelas dan anggota, penekanan, perbandingan, pertentangan, hasil, contoh,
paralel, lokasi, dan waktu. Harimurti Kridalaksana dalam buku yang sama
membahagikan runtutan kepada hubungan sebab akibat, hubungan alasan akibat,
hubungan hasil, hubungan tujuan, hubungan kesimpulan atau hasil, hubungan hasil
dan kegagalan, hubungan syarat dan hasil, hubungan perbandingan, hubungan
parafrasa, hubungan amplikatif, hubungan aditif temporal, hubungan aditif
nontemporal, hubungan identifikasi, hubungan generik spesifik dan hubungan
ibarat. Perbincangan ini melibatkan beberapa ciri yang dinyatakan oleh
tokoh-tokoh di atas.
TUJUAN DAN
PENERIMAAN
Umumnya, tujuan
merupakan salah satu tahap runtutan. Tujuan dan penerimaan merupakan salah satu
ciri penting dalam wacana yang sangat berkaitan dengan tautan dan runtutan.
Setiap perkara yang diujarkan dalam bentuk tulisan atau lisan perlu mempunyai
tujuan. Tujuan sesuatu ujaran diperkatakan adalah ditentukan melalui tujuan penulisan
atau pengucapnya. Hal ini penting untuk menimbulkan interaksi yang komunikatif.
Akhirnya, tujuan akan menentukan jenis wacana yang digunakan. Tahap tujuan dan
juga tahap penerimaan merupakan salah satu tahap yang terdapat dalam runtutan.
Sanat Md Nasir dalam Mohd Rashid mendifinisikan runtutan sebagai susunan
fikiran ayat secara logik atau kualiti kefahaman tentang sesuatu. Runtutan
ialah suatu susunan fikiran secara logik. Oleh itu, runtutan difahamkan sebagai
susunan secara rapi dan logik idea-idea yang ingin disampaikan bagi memberi
kefahaman kepada penerima. Kajian terhadap runtutan dapat dikaji berdasarkan empat
tahap iaitu:
1. Tahap tujuan
dengan melihat kepada tahap sesebuah teks dapat menepati tujuan penutur atau
penulis.
2. Tahap
penerimaan adalah merujuk kepada penilaian penerimaan dan pemahaman penutur
atau pembaca terhadap sesuah teks.
3. Tahap
maklumat berkaitan dengan sesebuah teks dari sudut pandangan pembaca.
4. Tahap keadaan
iaitu tahap yang bersangkutan dengan kerelevenan teks dengan situasi ujaran.
KEADAAN
Sesuatu teks
yang mempunyai wacana perlu wacana perlu mempunyai ciri keadaan. Keadaan merupakan
latar bagi sesuatu perkara yang diperkatakan bagi memudahkan pendengar atau
pembaca memahami teks. Latar terbahagi kepada 3 jenis iaitu latar masa, latar
tempat dan latar keadaan. Menurut Nik Hassan Nik Basri, latar ialah keterangan
atau gambaran persekitaran atau keadaan yang berkaitan atau yang meliputi
perihal tentang masa, tempat, masyarakat atau suasana yang terjadinya sesuatu
peristiwa dalam karya. Misalnya latar yang menggambarkan keadaan pada waktu
pagi. Contohnya seperti ayat di bawah.
Kelihatan embun jantan di celah-celah daun
memang mendamaikan hatiku yang gelisah
Keadaan di atas
menunjukkan keadaan pada waktu pagi. Hal ini dibuktikan melalui penggunaan
perkataan embun jantan. Embun selalunya muncul pada waktu pagi. Keadaan turut
dilihat melalui latar tempat . Hal ini boleh dilihat melalui ayat di bawah:
Suasana bandar yang hiruk-pikuk bukan tempat
yang sesuai didiami berbanding kampung.
Contoh di atas
menunjukkan keadaan bandar. Keadaan ini dapat difahami apabila pembaca membaca
latar tempat bandar yang dikaitkan dengan bunyi bising. Selain itu, keadaan
turut dilihat melalui latar masyarakat . Latar masyarakat melihat keadaan
masyarakat atau budaya masyarakat. Contohnya seperti ayat di bawah.
Kini, hampir setiap rumah di Malaysia mempunyai
komputer.
Ayat di atas
menunjukkan keadaan masyarakat Malaysia pada masa kini. Melalui latar atau
keadaan sesuatu perkara, tahap penerimaan oleh pembaca mahupun pendengar adalah
tinggi. Pemilihan kata, frasa atau ayat adalah penting bagi menjadikan sesuatu
wacana itu sesuai dengan keadaan.
INTERTEKS
Interteks amat bergantung dengan wacana lain. Wacana
lebih mudah difahami oleh pembaca atau pendengar melalui interteks. Interteks
adalah pengetahuan sedia ada pembaca mahupun pendengar mengenai perkara yang
diperkatakan tahap penerimaan semakin tinggi apabila masyarakat semakin banyak
mendengar atau membaca sesuatu maklumat.
Melalui interteks, pembaca atau penerima akan lebih memahami tujuan wacana yang ingin disampaikan. Kefahaman
seseorang terhadap sesuatu wacana yang dibaca atau didengar akan
membantunya menghasilkan interteks.
Selain itu,
antara teks dengan teks haruslah mempunyai pertalian .Dalam sesuatu ayat atau
perenggan, ayat sebelum atau perenggan sebelumnya mempunyai maklumat yang akan
diperkatakan dalam perenggan yang berikutnya. Hal inilah yang diperkatakan
sebagai interteks. Interteks boleh dilihat melalui ayat dengan ayat, perenggan
dengan perenggan serta buku dengan buku. Contohnya lihat ayat di bawah:
Kereta itu berwarna kuning. Ali memandu
kereta itu.
Contohnya di
atas menunjukkan wujud ciri interteks. Melalui ayat kedua, kita mengetahui Ali
memandu kereta berwarna kuning melalui penyataan pada ayat pertama. Begitu juga
halnya dengan interteks perenggan dengan perenggan , bab dengan bab. Pembaca
atau pendengar akan mengetahui tujuan penulis menulis sesuatu perkara
berdasarkan pembacaannya terhadap maklumat sebelumnya.
STRUKTUR
MAKLUMAT DAN STRUKTUR TEMA
Brown dan Yule
dalam Mohd Rashid Md Idris (2004) melihat struktur maklumat terdiri daripada
maklumat lama sahaja. Halliday telah menyatakan bahawa struktur maklumat
termasuk ke dalam fungsi makna kompenan tekstual selain menjadi sebahagian
daripada organisasi tema waca. Sato Hirobumi pula mendefinisikan struktur maklumat
sebagai satu struktur yang membina unit maklumat. Struktur maklumat terbahagi
kepada dua jenis, iaitu maklumat lama dan maklumat baru. Maklumat lama sering
ditandai dengan kewujudan teks sebelumnya yang diulang kembali dalam konteks
baru. Selalunya terdapat tujuh petanda yang menunjukkan sesuatu maklumat adalah
maklumat lama. Antaranya seperti kaedah perujukan, kaedah penggantian, kaedah
pengulangan, kaedah pengulangan sebahagian, kaedah elipsis, kaedah leksikal dan
kaedah prafrasa. Sebagai contohnya dalam maklumat lama yang menggunakan kaedah
perujukan seperti ayat di bawah:
Ahmad
dan Syukri bermain bola setiap
petang. Mereka bermain bola di
padang UPSI.
Kata ganti diri
mereka dalam ayat di atas merujuk dalam ayat di atas merujuk kepada Ahmad dan
Syukri. Rujukan ini menunjukkan maklumat lama. Maklumat baru boleh difahami
sebagai maklumat tambahan kepada maklumat lama. Sato Hirobumi dalam Mohd Rashid
Md Idris (2004) membahagikan maklumat baru kepada empat petanda, iaitu maklumat
baru tambahan, maklumat baru konstraktif, maklumat pemberitaan neutral dan
maklumat baru fokus. Sebagai contohnya dalam ayat di bawah:
ML MB
Judul Maklumat tambahan konstruktif
Siti Nurhaliza memenangi Anugerah Bintang Paling Popular
Ayat di atas
menunjukkan penggunaan maklumat tambahan konstruktif melalui klausa memenangi
Anugerah Bintang Paling Popular kerana maklumat tersebut merupakan maklumat
tambahan kepada judul, iaitu Siti Nurhaliza. Judul dikatakan maklumat lama
kerana Siti Nurhaliza sudah dikenali ramai sedangkan anugerah yang didapatinya
adalah maklumat tambahan yang baru diketahui.
Sanat Md Nasir
dalam Mohd Rashid Md Idris (2004) menyatakan struktur tema sebagai sesuatu yang
mencirikan klausa sebagai amanat. Klausa dalam struktur tema terbahagi kepada
tema dan rema. Tema boleh difahami sebagai fokus utama penceritaan. Selain itu,
tema dapat difahami sebagai subjek yang diterangkan sedangkan rema adalah predikat
yang menerangkan subjek. Hal ini boleh difahami melalui contoh di bawah:
TEMA REMA
Ali suka makan kek
Ayat di atas
menunjukkan penggunaan tema dan rema. Tema dapat dilihat melalui perkataan Ali
kerana berfungsi sebagai subjek yang
diterangkan sedangkan suka makan kek pula merupakan rema kerana berfungsi
menerangkan predikat.
RUJUKAN
Hendry
Tarigan (1995). Pengajaran wacana.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd
Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul & Adenan Ayob (2012).
Tatabahasa
wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publications.
http://analisiswacana-ka12.blogspot.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan